We hebben een Kantoorploeg van twee voltijdmedewerkers, plus wat extra staf die we bijschakelen indien nodig. De Kantoorploeg doet het meeste operationele week om de dagdagelijkse werkzaamheden op gang te houden, zoals:
- Facturatie.
- Opvolging van prospects en klanten.
- Administratie, registratie en logistiek van cursussen, trainingen en workshops—registratiepagina’s opzetten, klantvragen beantwoorden, e-mails versturen, etc.
- Kantoorbeheer—nieuwe mensen voorzien van sleutels, de zaak schoon, netjes en aangevuld houden, boeken bestellen, meubilair, boeken en cursusmateriaal aanschaffen, etc.
- Organiseren van de onconferentie.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden, niet de volledige lijst. De Kantoorploeg doet echt enorm veel en is de olie in de raderen.
Wie is de lijnmanager van de Kantoorploeg?
Omdat de Kantoorploeg daadwerkelijke werknemers zijn, moet iemand de rol van lijnmanager vervullen. Ze hebben iemand nodig om zaken zoals salaris en vakantie te bespreken. Om die rol te vervullen heeft de Kantoorploeg iemand van de consultants verkozen, iemand die ze vertrouwen en die met plezier die rol vervult. Het is een deeltijdbaan waar diegene voor gecompenseerd wordt.
Alle andere consultants hebben geen salaris, geen vakantiedagen en geen manager. In feit bepalen de klanten de vergoedingen van de consultants en gaat dit eerder automatisch.
Hoe zit het met verkoop?
De Kantoorploeg doet niet echt verkoop, ook al ondersteunen ze indirect het verkoopproces door bijvoorbeeld een verzoek netjes via het warme broodjesprotocol te routeren. Verkoop wordt voornamelijk door de consultants zelf en door de business developer gedaan. Verkoop vertelt je er meer over.