Communiceren

Wat zijn onze interne hoofdkanalen voor communicatie?

Onze hoofdkanalen voor interne communicatie zijn:

  • Onze Onconferentie, twee tot drie keer per jaar.
  • De Puls, een stuk of twee miniconferenties, tussen de onconferenties door. Meestal een halve of hele dag met een of ander thema zoals, “Hoe nemen we beslissingen?”, “Hoe gaan we met conflicten om?”, of “Hoe trainen wij?”.
  • Post van De Zaak, een postlijst waar iedereen opzit en met wat eenvoudige e-mail conventies om onderscheid te maken tussen handelen, tekenen, lezen, beslissen, bevestigen en coördineren.
  • Stuurhut elke maand.
  • Slack voor dagelijkse en vaak specifieke en operationele  gesprekken.

De meeste beslissingen en de meeste probleemoplossing worden in een van bovenstaande fora gemaakt.

Waar slaan we informatie op?

  • WordPress, zoals voor deze webstek en onze hoofdwebstek.
  • Wiki, voor meer gestructureerde en diepere informatie.
  • Google Docs, in voorkomende gevallen.
  • Google Drive en DropBox, voor losse documenten zoals PDFs en presentaties (PowerPoint, Keynote, etc.).

Hoe communiceren we met de buitenwereld?

  • Via onze webstek en tevens blog op De Zaak.
  • Via een postlijst voor onze klanten en deelnemers aan cursussen en opleidingen.
  • Twitter: @De Zaak.
  • Facebook (echt?)
  • Oog in oog—ons rijkste en belangrijkste communicatiekanaal met de buitenwereld zijn de vele samenscholingen, één-op-ééngesprekken, onconferenties, opleidingen en informele kanalen zoals borrels, persoonlijke tweets, blogartikelen en persoonlijke gesprekken met vrienden en klanten. Samen hebben we een enorm netwerk!