Kijk in de verschillende managementvakbladen en je ziet artikelen of opmerkingen over wendbaarheid. Vele gerenommeerde en niet gerenommeerde consultancy bedrijven zijn er druk mee bezig om hun klanten te overtuigen om maar wendbaar te gaan worden of te willen zijn. Het lijkt bijna wel het wondermiddel van managers om hun organisatie te kunnen laten overleven in deze permanent en snel veranderende tijden.

Waarom moet je wendbaar zijn als organisatie? Wat bepaalt nu dat je wendbaar dient te zijn? Als je dan wendbaar dient te zijn in welke mate dan, volledig deels of maar een bepaalde afdeling of business unit?

Bij de opmerking van een directeur dat zijn organisatie wendbaar moet zijn, komt bij ons altijd de vraag naar boven “wat zijn de achterliggende redenen van de organisatie om wendbaar te willen zijn en hoe wendbaar moet de organisatie dan eigenlijk zijn?”.

Elke organisatie is anders, is uniek. Strategische wendbaarheid is voor iedere organisatie anders, zelfs wanneer het lijkt alsof iedereen hetzelfde doet.

De hamvraag is welke mate van wendbaarheid gewenst is voor jouw organisatie, in de context dat de veranderingen in de omgeving van de organisatie, gezien in de tijd, dwingen om in een bepaalde mate wendbaar te zijn. Jack Welch zegt het mooi:

‘‘’Als de mate van veranderingssnelheid buiten de veranderingssnelheid binnen overtreft is het einde nabij.”

Hoe, wanneer en of je als organisatie wendbaar dient te zijn is afhankelijk van de uitdrukkingsgrootheid de “wendbaarheidcoëfficiënt”.

De wendbaarheidcoëfficiënt geeft een verhouding aan die wat zegt over hoe snel je jezelf als organisatie dient aan te passen aan de omgeving. Met andere woorden hoe snel dien je als organisatie te reageren, te adapteren en te implementeren. Dit betreft zowel je strategische koers van je diensten en producten én de manier waarop je ze maakt.

De context waar je organisatie actief is bepaalt de variabelen die de wendbaarheidscoëfficiënt beïnvloed—klanten, leveranciers, technologie, concurrentie, potentiële concurrenten, overheid en andere belanghebbenden. Aan de binnenkant zijn de visie en de interne organisatie van doorslaggevend belang.

Cargocult

Kopiëren, knippen en plakken van oplossingsconcepten van vergelijkbare organisaties is er niet bij. Dat levert alleen maar cargocult op. De wendbaarheidcoëfficiënt eist dat wendbaarheid maatwerk is voor iedere organisatie. Om de wendbaarheidcoëfficiënt te bepalen is strategisch onderzoek nodig in zowel de organisatie als in de markt.

Een dergelijk onderzoek kan in een relatief korte periode worden uitgevoerd. Uiteraard is voor iedereen de definitie van een korte periode anders, maar laten we zeggen dat kort gelijk is aan effectief een paar weken tot een maand, het verschilt per organisatie. Voor een begrafenisonderneming zal het sneller gaan dan voor een technologisch georiënteerde organisatie.

De uitkomst van het onderzoek bepaalt een aantal zaken waaronder de mate van wendbaarheid die nodig is en de snelheid van invoering en de doorlooptijd.

Een dergelijk onderzoek zal zowel kwalitatief als kwantitatief van aan aard zijn. Het geeft de directie van de organisatie inzicht over verschillende aspecten die hen kan helpen in het toekomstbestendig maken van de organisatie.