De duurste manier om je idee te testen is om productiekwaliteit te bouwen en leveren.

OntdekkenOntwikkelen
FocusSnel en goedkoop leren en (in)valideren.Snel, betaalbaar en voorspelbaar leveren van topkwaliteit, gebruiksklaar.
Ideeënveleenkele
Doenaanpassen, smorenontwerpen en implementeren
TrekkerUX/devux/DEV

Samen meer dan apart

Wij werken als ontwerpers en ontwikkelaars heel nauw samen. Je kunt ons als verschillende strengen van vakmensen goed van elkaar onderscheiden, maar niet scheiden—onderscheidbaar en onscheidbaar. We communiceren dag in dag uit heel intensief (een obeya helpt daarbij).

Zo weten we zeker dat onze ontwerpen goed worden geïmplementeerd en dat we een grondig begrip hebben van de technische mogelijkheden en grenzen die ontwerpbeslissingen raken.

Ons gehele team is verantwoordelijk voor het succes van ons product, niet alleen maar voor het bouwen van dingen. Daarom begrijpt het hele team alle soorten werk en draagt daar naar vermogen aan bij.

We doen voortdurend alles tegelijkertijd op elk niveau. Kortom onze wereld is:

  • Parallel
  • Fractaal
  • Continu

De essentie is meer sporen, niet meer teams. Wij bewijzen elkaar een dienst en betrekken de andere vakmensen van ons team zodra we die behoefte voelen. Ons gehele team is verantwoordelijk voor de uitkomsten van het product, niet alleen maar voor tijdig opleveren.

Mythes

“Ontdekken (discovery) is een proces dat voorafgaat aan ontwikkelen (development).” Echt niet. Ontdekken is een noodzakelijk deel van productontwikkeling. Praktiseer het met dezelfde agile en lean principes.
“Ál het werk stroomt van ontdekken naar ontwikkelen.” Nah. Als je het ontdekken goed doet, pas je heel veel ideeën aan en/of draai je ze de nek om. Omdat ontwikkelen zo duur is, druppelt er zo nu en dan een enkel ruw diamantje door van ontdekken naar ontwikkelen.
“Het ontdekkingsteam is een ander team dan de bouwploeg.” Liever niet. Ook al leiden en orkestreren een productmanager, ontwerper en senior engineer het ontdekken, ze moeten het gehele team betrekken in de ontdekkingsreis en haar activiteiten. Houd ontdekkingswerk en haar voortgang zichtbaar voor het gehele team.
“Zodra het werk doorgestroomd is naar ontwikkelen is het ontdekkingswerk voorbij.” Droom lekker verder. Blijf meten en leren, zelfs, of juist, nadat je verscheept hebt.
“Maar zo raak ik de controle over mijn ontwerp helemaal kwijt. Ik degradeer tot pixel pusher!” Doe eens normaal joh. Een goede ontdekkingsreis minimaliseert de tijd die je in de verkeerde richting loopt. Dé ontdekker drijft voortdurend het ontwerp en de geleiderails worden telkens duidelijker. Het dure ontwikkelen wordt zo op den duur steeds makkelijker.
“Hoe zit dat dan met mijn visie? Die brokkelt helemaal af naar inferieure troep.” Dan moet toch eens beter kijken. Het grote plaatje en de samenhang en consistentie bewaken is precies een van jouw verantwoordelijkheden. Zelfs als het ontwerp verschuift en vervormt door terugkoppeling van de klant. Je ontwerpt altijd met de stip op de horizon. Heb je er wel een? Wel moeilijk hoor.
“Opgeleverde documenten hebben geen zin meer.” Stop er dan mee. Jouw ‘eindproduct’ zijn de schetsen. Het is de ervaring. Dikke documenten zijn altijd achterhaald want de wereld veranderd te snel. Dikke documenten verkwisten en leiden af van de realisatie van waardevolle uitkomsten.
“Ik word irrelevant.”Met zo’n instelling wel, ja. Blijf leren en jezelf ontwikkelen. Verlaat de deliverables business en blink uit in de experience design business. Uitermate bevredigend en zinnig.

Vrij naar: